zondag 7 maart 2010

hanen

Vandaag is het weer mooi, het is regenseizoen, wij glippen echter tussen de buien door. Het hotel naast ons bereidt zich voor op een reinigingsceremonie, ik hoor muziek, er zijn nogal wat mensen bezig met van alles en nog wat, voor mij in ieder geval onduidelijke zaken. Volgens de Balinese kalender is het tijd om boze geesten te verjagen, goede mogen blijven, dit alles zal morgen aanvangen. Op weg naar het strand horen we op een vaste plek in de route de kukeleku van een haan. Het komt uit een dichtbegroeide tuin, hoe het er uitziet kan ik alleen bedenken, er lopen vast kippen rond en dus die haan.
De volgende dag komen we op straat twee gevlochten manden tegen, dicht van boven, met in elk een haan. Voor de ceremonie natuurlijk, hanengevechten weetje wel, hoe dat zal zijn moet ik ook bedenken want bij de ceremonie van het hotel zijn geen pottenkijkers welkom. Er wordt een vlijmscherp mes aan de poot van de haan gebonden, er zal gefladder zijn, de mensen zitten en staan om het gevecht zoals bij een bokswedstrijd, er wordt onderling gegokt om, als de eerste haan het loodje legt, bergen met geld te kunnen verschuiven. Daarna hoor ik onderweg naar het strand onze haan niet meer, het kan toeval zijn, hoewel ik dat niet geloof.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers

Over mij

Mijn foto
in maart en april een quiz, in mei interviews, in juni roddels, total make overs in juli, augustus de videoroman, september stellingen, in oktober een kort luisterverhaal, bloopers in november, een december vol problemen, in januari lekker makkelijk, in februari en maart de fauna reportage, in april is minimarktonderzoek onder uitzendbureaus als soapopera verwijderd onder het mom van eigenbelangen gaan voor, toen op stap met mijn oudste zoon, nu mijmeren over een nieuwe website