maandag 21 december 2009

leugen

Lieve Jacqueline,

Al meer dan een jaar ben ik actief op Facebook. Ik ververs regelmatig mijn status, zet er foto's en filmpjes op en heb meer dan 300 vrienden. De laatste tijd krijg ik het steeds benauwder als ik mijn laptop aandoe. Mijn hele Facebookaccount is namelijk gebaseerd op een leugen. Ik zet er allemaal activiteiten op die ik helemaal nooit heb gedaan, mijn statusupdates schrijf ik over uit een paar oude boeken die ik nog heb, ik download foto's en doe dan of ik ze zelf heb gemaakt en ik ken maar een kwart van mijn vrienden. In werkelijkheid kom ik bijna nooit de deur uit en ik heb niet eens een fototoestel. Nou heb ik gehoord dat defrienden heel erg hip is, en ben ik bang dat al mijn fb-vrienden mij eruit gaan gooien. Maar zij zijn het enige wat ik heb. Wat moet ik doen? Help me alsjeblieft want volgens mij weet je heel veel van internet. Hoe zorg ik ervoor dat mijn vrienden mij blijven geloven?

Een internetter die opziet tegen een eenzame kerst.


------------------------------------------------------------------------------


Lieve internetter die opziet tegen een eenzame kerst,

Zit je wel op Facebook? Ik wil graag vrienden met je worden! Je hebt vast een hele kekke naam gekozen! Wat een hoop vrienden heb je al verzameld. Je ziet je account als een leugen. Dat is een hele interessante gedachte met een gigantische filosofische diepte. De hele virtuele mikmak is toch leugenachtig. Je doet je leuker, slimmer en dynamischer voor dan je werkelijk bent. Of niet soms. Hoe inventief om oude boeken te gebruiken om je status te bewerken. Zet je het er zelf op? Wat leuk kan zijn, is om te experimenteren met eigen beeld. Misschien kun je een camera lenen of kopen, die krengen zijn spotgoedkoop. Zie het als een aanleiding om de deur uit te gaan. Defriending is zeker heel erg in, het heeft mij ontzettend veel ‘vrienden’ gekost. Dat komt omdat ik heel onvriendelijk kan zijn. Daar baal ik nog steeds van. Wordt zo snel mogelijk vriend met mij, ik zal je er nooit uitknikkeren. Blijf bezig zoals je bezig bent én probeer je nog leuker voor te doen dan je nu al doet. Kerst ach kerst. Koop een banketstaaf. Wist je dat een in stukken gesneden banketstaaf net als kerstkransjes als kerstboomversiering kan dienen?

Lieve groet van Jacqueline, die vrienden met je wil worden!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Volgers

Over mij

Mijn foto
in maart en april een quiz, in mei interviews, in juni roddels, total make overs in juli, augustus de videoroman, september stellingen, in oktober een kort luisterverhaal, bloopers in november, een december vol problemen, in januari lekker makkelijk, in februari en maart de fauna reportage, in april is minimarktonderzoek onder uitzendbureaus als soapopera verwijderd onder het mom van eigenbelangen gaan voor, toen op stap met mijn oudste zoon, nu mijmeren over een nieuwe website